Jak prawidłowo szczotkować zęby?

Szczotkuj zęby przynajmniej dwa razy dziennie. Szczotkowanie zębów usuwa płytkę nazębną i resztki jedzenia z powierzchni twoich zębów. Płytka nazębna to lepka, niewidoczna warstewka nieustannie osadzająca się na większości powierzchni zębów. Płytka nazębna powoduje rozkład cukrów produkując kwasy, które przenikają w głąb powierzchni zęba. Doprowadza to do powstania próchnicy (demineralizacji). Płytka nazębna produkuje również drażniące toksyny, które powodują zapalenie dziąseł. Ta wczesna, odwracalna forma choroby objawia się zaczerwienieniem, rozpulchnieniem i łatwym krwawieniem tkanki dziąsła.

Nie usuwana regularnie płytka nazębna twardnieje i przekształca się w kamień nazębny, co powoduje przejście zapalenie dziąsła w zaawansowaną fazę zwaną parodontozą. Kamień nazębny może być usunięty jedynie przez stomatologa. Zaniechanie usuwania kamienia nazębnego doprowadza do osadzania się go zarówno nad jak i pod linią dziąseł. Dziąsła zaczynają odstawać od zęba-tworzą się tzw. kieszonki dziąsłowe patologiczne. W tym zaawansowanym stanie dziąsła stają się bardzo podatne na infekcje, destrukcje tkanek i, ostatecznie może dojść do utraty zębów.

Aby temu zapobiec:

1. przynajmniej 2 razy dziennie szczotkuj zęby przez 2-3 minuty
  2. raz dziennie używaj nici dentystycznych
  3. używaj płukanek
  4. regularnie kontroluj stan uzębienia i przyzębia
  5. zmieniaj szczotkę co 2 miesiące a szczoteczkę międzyzębową co tydzień

Metody szczotkowania zębów:

Umieść włoski szczoteczki wzdłuż linii dziąseł pod kątem 45 stopni. Włoski powinny dotykać zarówno powierzchni zęba, jak i linii dziąsła.
 Delikatnie szczotkuj poruszając szczoteczką na przemian do przodu i do tyłu, wzdłuż wewnętrznej i zewnętrznej powierzchni każdego zęba. Używając ?wymiatającego? ruchu od linii dziąseł w górę oczyść całą powierzchnię zęba.

Umieść szczoteczkę z tyłu za przednimi zębami I ruchem ?wymiatającym? czyść tylne powierzchnie zębów.

W końcu szczotkuj powierzchnie dziąseł używając ruchów drgających.

Samo używanie szczoteczki do zębów jest zabiegiem niewystarczającym do utrzymania dobrej higieny uzębienia. Czyszcząc zęby za pomocą szczotki usuwamy tylko 60% płytki nazębnej, wynika to z faktu, że nie dociera ona do przestrzenni międzyzębowych. Nieodzowna jest tutaj nić dentystyczna.

Stosowanie nici zmniejsza ryzyko wystąpienia ubytków próchnicowych na powierzchniach stycznych. Podobne zadanie spełniają szczoteczki miedzyzębowe w przypadku większych przestrzeni miedzy zębami. Należy pamiętać o codziennym oczyszczaniu przestrzeni międzyzębowych, tzw. powierzchni stycznych. Nici dentystyczne są woskowane bądź niewoskowane, z fluorem lub bez.

Używanie nitek dentystycznych na początku sprawi trochę trudności, lecz nauka i korzyści płynące z zastosowania nitek jest nieoceniona. Podobnie jak na rysunku obok nawijamy odpowiednią długość (około 30 cm) między palce obu rąk, tak aby pozostał nam fragment do oczyszczania (około 20 cm). Nitkę delikatnie wprowadza się ruchami piłującymi przez punkt styczny do przestrzeni międzyzębowej, odpowiednio w dół lub w górę. Po wprowadzeniu ją tam wykonuje się ruch pionowy po krzywiznach zęba do momentu aż się nitkę usunie z przestrzeni międzyzębówej. Nitki woskowane lepiej nadają się dla początkujących, ze względu na mniejszą możliwość skaleczenia dziąsła.

Bywa tak, że na początku nitkowania, przez kilka pierwszych dni mogą występować przykre dolegliwości bólowe lub krwawienie dziąseł. Jeśli jednak krwawienie będzie się przedłużało powyżej jednego tygodnia nitkowania, należy skontaktować się z lekarzem stomatologiem.

Nitki dentystyczne są najbardziej uniwersalne do oczyszczania przestrzeni międzyzębowych. Oprócz nich jest dostępny inny asortyment, który wspomaga szczoteczkę w oczyszczaniu powierzchni trudnodostępnych.

Możemy tu zaliczyć m.in.:

• szczoteczki międzyzębowe do dużych przestrzeni miedzyzębami,
  • nitki Super-Floss do oczyszczania przestrzeni uzupełnień protetycznych (mosty, korony, wkłady koronowo-korzeniowe),
  • wykałaczki do oczyszczania przestrzeni międzyzębowych, gdzie brodawka dziąsłowa nie wypełnia przestrzeni między zębami,
  • irygatory, które oczyszczają powierzchnie międzyzębowe strumieniem wody